U bent hier: Home / Tentoonstellingen / Vorige tentoonstellingen / Tentoonstellingen 2013 / PAULINE M'BAREK. Like but unlike

PAULINE M'BAREK. Like but unlike. Laureaat ART'CONTEST 2012

Pauline M’Barek, Like but unlike. Van 25 april tot 26 mei 2013.

Logo Expo Bis MBAREK 25.04 > 26.05.2013

Gratis toegang nocturne: 25.04.2013 - 17:00 > 20:00

Pauline M'Barek, Zonder titel, 2012 © foto Pauline M'Barek 2012

PAULINE M’BAREK is laureaat van ART’CONTEST 2012. In haar veelzijdige installaties – video, tekeningen, objecten – stelt ze de verhouding tussen de actuele kunst en de artistieke traditie ter discussie. Ze tast de grenzen af van de museale wereld en gaat na hoe deze overstegen kunnen worden. Laat u verrassen en maak kennis met het subtiele, verfijnde werk van deze conceptuele kunstenares.

INTERVIEW

Het etnologisch museum is de plaats bij uitstek om een cultuur voor te stellen en te bewaren. Meestal gebeurt dit aan de hand van objecten die tijdens de koloniale tijd werden verzameld, niet zelden in vrij verdachte omstandigheden. De zogezegd dode voorwerpen werden gerangschikt, beschreven en geïnventariseerd volgens westerse criteria, zodat ze een nieuwe betekenis verwierven. Dankzij een vaak theatrale enscenering kregen deze etnologische objecten een uitstraling die het verschil accentueerde tussen de schijnbare rationaliteit en objectiviteit van de westerse wetenschap en de vermeende irrationaliteit van de fetisjen en het animistische wereldbeeld van de andere culturen.

Op die manier probeerde men achter glas een onbekende wereld te bewaren. De bezoeker kon de vreemde voorwerpen en de
fascinerende bekoring die ervan uitging niet van nabij beschouwen. Onder het mom van een voorgewende wetenschappelijke
objectiviteit vormde het glas aldus letterlijk een grens tussen toeschouwer en voorwerp.
In haar installatie verkent M’Barek de verschillen tussen kennis, perceptie en de manier waarop deze worden overstegen. Ze
onderzoekt de semantische betekenis van de tentoonstellingsinventaris en stelt de wetenschappelijke aanpak tegelijkertijd visueel voor.

De diverse elementen overstijgen hun definiërende rol en komen dankzij dubbele beelden tot leven. Een trompe-l’oeil vitrinekast (bestaand uit schaduw en lichtweerkaatsing) die vanuit een bepaalde hoek zichtbaar wordt; een videoprojectie van het materiaal dat door een museumconservator wordt gebruikt (handschoenen, penselen, een loep…) en waarvan de schaduwen vreemde, betoverde objecten vormen; een touw – gebruikt om de bezoeker op een afstand te houden – als een zweep de ruimte in geslingerd, verstart op een moment van broos evenwicht; een projectie bestaand uit dwangmatige vragen over een onbekend voorwerp.

Een ruimtelijk parcours dat heen en weer gaat tussen aantrekking en afstand, feit en fetisj, bewaring en bezieling. De ambivalente zones die ontstaan tussen subject en object worden op deze manier zichtbaar gemaakt. Gelijkaardig maar verschillend, like but unlike.

Pauline M'Barek

 

Pauline M'Barek, Showcase, 2012 © foto Pauline M'Barek 2012

Pauline M'Barek (1979, Keulen) studeerde aan de School voor Schone Kunsten van Hamburg, de Ecole Supérieure des Beaux-Arts van Marseille en de Academie Kunsten en Media Keulen.
Haar werk was te zien op solotentoonstellingen als Faitiche tijdens Art Köln (afdeling New Position, 2012) en Trophäen in Galerie Sfeir-Semmler (2011). Ze nam deel aan tal van internationale tentoonstellingen: Chkoun Ahna in het Nationaal Museum van Carthago in Tunisië (2012), The Memories Are Present in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (2012) en Weisser Schimmel in de collectie Harald Falckenberg (2010).
Pauline M'Barek kreeg verschillende prijzen en beurzen voor haar werk: de Prijs Spiridon-Neven-DuMont (2010), een beurs van de Kunststiftung NRW (2011), de 2de Prijs Hector Förderpreis, Kunsthalle Mannheim (2012) en de Prijs Art'Contest 2012.

Document acties