U bent hier: Home / NIEUWS / Aanwinsten

Nieuwe aanwinsten

Aanwinsten Maak kennis met de kunstwerken die recent in de verzameling van het Museum van Elsene

Het Museum van Elsene voert sinds geruime tijd een actief aanwinstenbeleid om zijn vaste collectie uit te breiden. Het doet dit hoofdzakelijk op twee manieren: enerzijds door de aankoop van actuele kunstwerken en anderzijds door op zoek te gaan naar werken die de lacunes aanvullen in onze verzameling Belgische kunst  – het DNA van onze collecties. Een aanwervingscommissie, samengesteld uit specialisten van de 19de- en 20ste-eeuwse kunst  –  zowel op het vlak van de fotografie, de schilderkunst en de affichekunst  –  komt jaarlijks bijeen om voorstellen te doen en beslissingen te nemen in verband met de werken die onze collecties zullen vervolledigen.
 

Ontdek de 14 hedendaagse kunstwerken die het museum in 2023 heeft verworven:

Tatiana Wolska, Zonder titel, 2022, Kleurpotlood en balpen op papier


Tatiana Wolska is een Belgisch-Poolse kunstenares die zowel in België als internationaal bekend is. Haar praktijk omvat tekenen en beeldhouwen.

Door vrij te tekenen, zonder afmetingen of voorbereidende schetsen, laat ze het onbewuste haar hand leiden en verkent ze de "grenzen van abstractie, het onzichtbare en het innerlijke".

Tatiana Wolska's werken zijn doordrongen van kronkelige, vreemde, organische vormen die onmiskenbaar doen denken aan levende wezens.

Het Museum van Elsene heeft altijd al een dynamisch aanwinstenbeleid gevoerd, waardoor het zijn vaste collectie en zijn panorama van Belgische kunst zal kunnen uitbreiden.

 

Nel Aerts, The Rise, 2017-2020, Acryl, papier en textiel op hout

Nel Aerts is een neo-naïeve kunstenares uit Antwerpen met talrijke solotentoonstellingen in binnen- en buitenland. Haar werk gaat over "kijken en bekeken worden", kijken naar jezelf en kijken naar de kijker.

Humor en oneerbiedigheid maken deel uit van haar artistieke stijl, maar verhinderen Nel Aerts niet om grote emotie in haar werk te verwerken, en een diepere reflectie op existentiële problemen, de wonden van het eigen en haar kwetsbaarheden te tonen. Haar wereld is coherent, kleurrijk en reflectief.

 

Stephan Balleux, Fallen, 2023, olieverf op canvas, 200 x 160 cm

Stephan Balleux is een Belgische kunstenaar die woont en werkt in Brussel. Zijn werk is regelmatig tentoongesteld in België en in het buitenland. Door zijn coherente en gevarieerde universum transformeert hij op speelse wijze bestaande foto's of filmbeelden.

Het werk 𝐹𝑎𝑙𝑙𝑒𝑛 maakt deel uit van een verzameling van vier doeken die variaties zijn op beelden van het personage Elisabeth Thalmann, gespeeld door actrice Charlotte Rampling in de film 'The Damned'. De actrice wordt omringd door verschillende vogels en heeft een melancholieke blik in haar ogen. Volgens Stephan Balleux drukt het werk "de tegenstrijdige expressie van een feeëriek en dramatisch gevoel" uit.
 

Lionel Estève, Untitled, 2020, papier découpé et pastilles autocollantes, 100 x 150 cm

Lionel Estève is een Franse kunstenaar die woont en werkt in Brussel. Hij bevraagt het waarneembare en het onwaarneembare, het 'zien' en het 'gezien worden'. Hij speelt met ruimte, kleur, vormen en materialen om de zintuiglijke waarnemingen van deze elementen zichtbaar te maken. Lionel Estève gebruikt tekenen en beeldhouwen in zijn werk, maar ook installaties.

Het werk dat we hebben aangekocht bestaat uit een reeks franjes bezaaid met kleurstippen die een fascinerende en intrigerende compositie vormen.

 

Michaël Matthys, Duo de femmes n°5, 2022-2023, Houtskooltekening op museumboard

Michaël Matthys is een schilder, graveur en tekenaar uit Charleroi. Een van zijn reeksen, Duo de femmes n°5, is gebaseerd op Joseph Conrads roman "Hart der duisternis", over de reis van de auteur naar Congo. Dit werk vormt de aanleiding voor enkele honderden houtskooltekeningen.

Dit onderzoek naar Congo is gekoppeld aan ander onderzoek naar de geschiedenis van de regio Charleroi. De sfeer van deze serie is duister en zeer aangrijpend, maar vertegenwoordigt een belangrijk deel van de Belgische geschiedenis.
 

Virginie Bailly, Le corps disloqué P13 (Maelbeek 3), 2018, olieverf en gemengde techniek op doek
 
Virginie Bailly is een kunstenares uit Brussel die vaak exposities heeft gehad. Haar universum is bijzonder grafisch en lijkt volledig gedeconstrueerd. In de formele deconstructie schuilt echter een uiterst diepgaande en nauwgezette reflectie.
 
Het aangekochte werk maakt deel uit van een reeks van drie schilderijen waarin de kunstenaar de bomaanslagen in de metro van Maalbeek op zijn eigen manier heeft verwerkt.

 

Xavier Noiret-Thomé, Tournesol, 2015, acrylverf, acrylspray en polymeer op doek
 
Xavier Noiret-Thomé is een internationaal bekend beeldend kunstenaar. Hij experimenteert met verschillende technieken en vermengt deze in zijn werken, die ‘sculpturale objecten’ worden. Zijn werken zijn soms abstract, soms figuratief, en combineren ‘beleefde momenten en beelden van zijn omgeving’.
 
Het aangekochte werk bestaat uit een soort zilverkleurig doek met in het midden een gootsteenstop. Dit element is ongetwijfeld een verwijzing naar het artistieke oeuvre van Marcel Duchamp, terwijl het onderwerp op het doek doet denken aan het werk van Andy Warhol.
 
 
Marianne Berenhaut, Le Séchoir (Vie privée series), 2003, Droger gemaakt van hout, bladlood, watten en katoen
 
Marianne Berenhaut is een Belgische kunstenares wiens werk gebaseerd is op het recupereren van 'achtergelaten' voorwerpen. Ze laat ze verouderen en gebruikt ze wanneer de juiste combinatie zich voordoet. De creaties van Marianne Berenhaut zijn sterk gericht op de sporen van afwezigheid en wat achterblijft. Als overlevende van de Shoah omarmt ze ten volle de thema's afwezigheid, trauma en herinnering.
 
In haar serie ‘Vie privée’, waaruit het werk afkomstig is, geeft ze inzicht in het huiselijke en intieme leven van het object. De opstelling van de stof in 𝐿𝑒 𝑆𝑒́𝑐ℎ𝑜𝑖𝑟 speelt met de effecten van volheid en leegte, roept afwezigheid op en wat overblijft na verdwijning.
 
 
Isidore Verheyden, Portrait d’Anna Boch, 1884, Olieverf op doek
 
Dit werk verbindt twee kunstenaars uit de collecties van het Museum van Elsene die hun stempel hebben gedrukt op de Belgische kunstgeschiedenis: Isidore Verheyden en Anna Boch.
 
Het portret van Anna Boch werd geschilderd door Isidore Verheyden in 1884. Hij was een groot Belgisch schilder en een voorloper van het luminisme. Hij schilderde portretten, landschappen en stillevens. Hij schilderde vooral verschillende portretten van Anna Boch, die zijn leerlinge was.
 
Isidore Verheyden behoorde tot de XX-groep, een avant-gardistische artistieke kring die in 1883 in Brussel werd opgericht. Anna Boch was een vrouwelijke schilderes die deelnam aan de impressionistische beweging.

 

Jean-Baptiste Bernadet, Untitled (Fugues), 2021, Olieverf op doek
 
De seriële schilderijen in aflopende tinten van Jean-Baptiste Bernadet roepen een sterke relatie op met het licht en het landschap. Het droomachtige, kleurrijke aspect van zijn schilderijen opent verbazende werelden waarin elkeen zijn eigen blik kan projecteren en zijn eigen introspecties kan uitvoeren. Deze hypnotische werken komen voort uit het onderzoek van Jean-Baptiste Bernadet naar de essentie van de schilderkunst in termen van kleur, licht en vorm. In de loop der jaren heeft hij veel erkenning gekregen via talrijke vooral internationale tentoonstellingen.
 
 
Lucia Bru, (trois) 3 éléments, 2021, Papier en porselein 
 
Lucia Bru is een Brusselse kunstenares. Haar sculpturale installaties zijn een delicate dialoog tussen de kwetsbaarheid van het naakte object en de omringende ruimte waarin het zijn plaats zoekt. De notie van samenleven en vormzuiverheid is belangrijk in haar werk. De materialen zijn inert, maar door met de verhoudingen te spelen, brengt ze een vorm van dynamiek teweeg. De vorm, het materiaal en de verhoudingen bestaan naast elkaar en werken op elkaar in om een nieuwe dimensie en een nieuwe ruimte te creëren.
 
 
Tina Gillen, HEAT II, 2022, Acryl op doek      
 
Tina Gillen schildert sinds het eind van de jaren negentig. Haar werk bevraagt de relatie tussen mensen en de natuurlijke of geconstrueerde plaatsen waar ze leven. Ze denkt na over de toekomst van de wereld om ons heen en onze relatie ermee, in een context waarin de klimaatverschijnselen ons ontsnappen. Ze gebruikt motieven of sferen uit fotografische beelden in composities die het midden houden tussen abstract en figuratief en die een zekere spanning en een gevoel van vreemdheid uitstralen. Tina Gillen heeft veel tentoonstellingen op haar naam en maakte dit werk als onderdeel van haar tentoonstelling HEAT.
 
 
Benoit Platéus, The Pale Green Oyster, 2022, Olieverf en collage op doek   
 
Benoit Platéus is een internationaal bekende Belgische kunstenaar die met zijn schilderijen de beelden oproept die onder onze oogleden ontstaan, vage herinneringen waarin bepaalde details blijven bestaan. Hij denkt na over de bevrijding van het beeld en de essentie van de dingen, en probeert het beeld ongedaan te maken om ons naar een nieuwe visie op het object te leiden, in dit geval de orchidee, door details te verzadigen, uit te vergroten en te vervormen om een nieuwe ruimte voor reflectie te openen.  Het aangekochte werk maakt deel uit van zijn tentoonstelling '7 Hz', waarvan de naam niet alleen naar de frequentie-eenheid verwijst maar ook naar de sterkte van de thètagolven die de menselijke hersenen in een toestand van diepe relaxatie uitzenden.
 
 
Jan Vercruysse, Eventail 2, 1987, gelakt hout en verguld hout
 
Jan Vercruysse wordt beschouwd als een van Europa's invloedrijkste conceptuele kunstenaars. Na experimenten met fotoportretten legt hij zich toe op sculpturen en werkt hij voornamelijk in series. Zijn werken zijn niet gemakkelijk te ontcijferen. Het zijn raadsels met lege lijsten, sokkels zonder objecten, smalle kamers en elementen die architecturen, meubels of interieurvormen oproepen. Met zijn werken probeert de kunstenaar 'gewijde' ruimten te creëren waarin de kunst alleen naar zichzelf verwijst.

Document acties